Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

2.3 Kjøperens krav ved forsinkelse

Innhold

Hva er forsinkelse
Kravene ved forsinkelse

Hva er forsinkelse

Forsinkelse er knyttet til spørsmålet om levering – når og hvor selgeren skal stille varen til disposisjon for kjøperen. Normalt står dette i kjøpekontrakten, se reglene i forbrukerkjøpsloven om levering, §§ 5-12.

Forsinkelse foreligger når

  • varen er levert, men for seint
  • varen ikke blir levert

Unndrar selgeren seg levering, er forsinkelse et faktum forutsatt at forbrukeren ikke kan lastes, se forbrukerkjøpsloven § 19. En objektiv tolking av avtalen er basis for å påvise forsinkelse. Spørsmålet om forsinkelse er uavhengig av selgerens skyld.

Til toppen

Kravene ved forsinkelse

Er forsinkelse påvist, kan kjøperen

  • holde kjøpesummen tilbake, jf. § 20
  • fastholde kjøpet og kreve levering, jf. § 21
  • heve kjøpet, jf. § 23
  • i tillegg kreve erstatning, § 24
  • når visse tilleggsvilkår er oppfylt, se §§ 21 – 25