- 2.0 Kjøps- og forbrukerrett
- 2.1 Ulike typer kjøp – lovvalgspørsmålet
- 2.2 Risikoens overgang, levering, kontraktsbrudd og reklamasjon
- 2.3 Kjøperens krav ved forsinkelse
- 2.4 Forbrukerens krav ved mangel
- 2.5 Angrerett
- 2.6 Markedsføringsloven – to eksamensoppgaver
- 2.7 Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven – lovspeil
- 2.8 Begreper
2.3 Kjøperens krav ved forsinkelse
Innhold
Hva er forsinkelseKravene ved forsinkelse
Hva er forsinkelse
Forsinkelse er knyttet til spørsmålet om levering – når og hvor selgeren skal stille varen til disposisjon for kjøperen. Normalt står dette i kjøpekontrakten, se reglene i forbrukerkjøpsloven om levering, §§ 5-12.
Forsinkelse foreligger når
- varen er levert, men for seint
- varen ikke blir levert
Unndrar selgeren seg levering, er forsinkelse et faktum forutsatt at forbrukeren ikke kan lastes, se forbrukerkjøpsloven § 19. En objektiv tolking av avtalen er basis for å påvise forsinkelse. Spørsmålet om forsinkelse er uavhengig av selgerens skyld.
Til toppenKravene ved forsinkelse
Er forsinkelse påvist, kan kjøperen
- holde kjøpesummen tilbake, jf. § 20
- fastholde kjøpet og kreve levering, jf. § 21
- heve kjøpet, jf. § 23
- i tillegg kreve erstatning, § 24
- når visse tilleggsvilkår er oppfylt, se §§ 21 – 25